Nej, vi äter inte alls samma sak!

Min käre styvmor anser att vi äter lika nyttigt. Därför är det konstigt att hon är fet och inte jag, enligt henne. Det måste vara att jag har bra ämnesomsättning, och inget annat. Men vi äter inte alls samma sak. Låt oss ta hamburgare och pommes frites som exempel.

Hon: En stor färdig kötthamburgare, ju större desto bättre. Med smält ost på.
Jag: Vegetarisk burgare av exempelvis quorn, soja eller hemmagjord av bönor/linser alternativt skivad halloumi, som redan från början är betydligt hälsosammare, smalare och dessutom mindre.

Hon: MASSOR av fet dressing, gärna av två sorter. Nästan lika mycket ketchup.
Jag: En halv mosad avokado eller på sin höjd en liten klick dressing. Lite ketchup.

Hon: Ett salladsblad och rostad lök. Möjligen lite gurka.
Jag: Mycket sallad, gärna bladspenat som innehåller mycket järn. Gurka, tomat och rå lök.

Hon: Ett berg av pommes frites.
Jag: Lite pommes och mycket grönsaker.

Hon: Läsk
Jag: Kranvatten

Principen är densamma oavsett vad vi äter. Och tro mig, det är inte det minsta märkligt att hon är överviktig medan jag inte alls har svårigheter att hålla vikten.

Det första jag vill säga med det här inlägget är att man inte alls måste byta hamburgare mot sallad för att leva hälsosamt. Man kan komma väldigt långt med att bara förändra de rätter man redan gillar.

Det andra jag ville säga, är att ytterst få har rätt att skylla på låg ämnesomsättning eller andra medicinska förklaringar för sin övervikt. De finns, men är i minoritet.


Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag tänkte precis sådär igår. Att ens favvorätter och rätter som anses som "skräpmat" inte alls behöver vara det om man t.ex gör det själv. Som pizza. Det är stor stor skillnad på köppizza från en sunkig pizzeria och en man gör själv med grönsaker, riktig tomatsås, färska kryddor, veggoost (eller ingen ost alls.) Bara för det är pizza behöver det ju inte vara en hög med fett.

2009-08-05 @ 09:48:53
URL: http://sanslos.wordpress.com
Postat av: Emelie

Sv: Tack, det blev riktigt gott. Linsgrytor av olika slag är verkligen en stor favorit hos mig. Så gott, nyttigt och lätt att variera. Vad mer kan man kräva av en maträtt?! Hihi!



Hoppas du får en undebar dag!

2009-08-05 @ 10:32:46
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: majja

Jag håller med dig till fullo om hur man tolkar sina matvanor, däremot tror jag att man kan ha olika ämnesomsättningar. Jag och min lillasyster ser väldigt olika ut kroppsligt, men det är inte den smala som äter nyttigast...

2009-08-06 @ 08:43:36
URL: http://mijimas.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback