Protein

Inte särskilt sällan frågar folk mig hur jag klarar mig utan protein, alternativt blir jag dumförklarad eftersom "jag inte äter protein". Denna syn bygger på vad man trodde på i början av 1900-talet och ännu längre tillbaka. Tidigare trodde man att det var nödvändigt att få allt sitt protein från animalier, och dessutom trodde man att proteinbehovet var dubbelt så stort som man tror idag. Idag vet vi att vegetabiliska proteinkällor fungerar lika bra.


En vegetarisk kost ger alla livsnödvändiga aminosyror kroppen behöver. Av ett 20-tal är det 8 vuxna människor måste få i sig via kosten, 9 för barn. Resten kan kroppen tillverka själv. Olika vegetabilier innehåller varierad mängd av de olika aminosyrororna, varför variation i kosten är jätteviktigt. Att fastna i mönster och äta samma sak varje dag är väldigt ohälsosamt, som jag gjorde i vintras. Baljväxter innehåller mest av vissa sorters aminosyror, medan spannmål, ris, majs, nötter och frön exempelvis innehåller andra, och tillsammans ger de ett fullvärdigt protein. Sojabönor innehåller fullvärdigt protein. Dock måste du inte kombinera vid varje måltid, så länge det balanseras över hela dagen.

Hur mycket protein behöver man äta då? Räkna 0.8-1.1 gram protein gånger din kroppsvikt i kilo. En vuxen människa som väger 70 kilo bör alltså äta ungefär 60-70 gram protein varje dag. Detta kan öka om du styrketränar, men liten marginal finns redan i beräkningen ~1 gram/ kilo kroppsvikt så överdriv inte! Ett allt för högt proteinintag, särskilt från animaliskt protein, kan leda till kalciumbrist och på sikt benskörhet. Läs mer om det i ett kommande inlägg om just kalcium.

Källa: Pettersson, Björn. 2001. Vegansk näringslära på vetenskaplig grund.


Näringsvärdesberäkna din mat på Miljömat.se. Det rekommenderar jag alla att göra ibland, oavsett om du är köttätare, vegetarian eller vegan.

Kommentarer
Postat av: FotobyDenise [O R D & F O T O]

Hej, riktigt fin blogg du har!!:D Vad ska du göra i dag då?:) Du får gärna följa min blogg med bloglovin om du vill se mycket bilder, men även intressanta inlägg.

Ha en bra dag

KRAM

2009-08-11 @ 16:45:05
URL: http://fotobydenise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback