Lins- och grönsaksröra med quinoa



Detta är ett recept jag fått härifrån men sedan gjort om lite eftersom jag tyckte deras förslag var alldeles för näringsfattig. Exempelvis hade de helt missat att även en vegetarisk rätt måste innehålla protein och järn. För att ytterligare öka på järnhalten i min lunch åt jag även några torkade aprikoser till förrätt.

Till fyra portioner behöver du:
- 2 dl quinoa (eller motsvarande mängd ris, bovete, pasta, bulgur eller dylikt.)
- Ev. 1-2 tärningar grönsaksbuljong
- Raps- och/eller olivolja
- 2 dl röda linser
- 1 gul lök
- 2 vitlöksklyftor
- 3 morötter
- 2 msk vetemjöl
- 1 förp. krossade tomater (400-500 gr)
- 2-3 dl gröna ärtor
- Vatten
- Salt
- Svartpeppar
- Färsk persilja

Gör såhär:
1.
Koka quinoan enligt anvisningarna, gärna tillsammans med grönsaksbuljong. Koka samtidigt linserna, i egen kastrull förstås. 2. Hacka lök, riv morötterna grovt och pressa vitlöken. 3. Fräs alltsammans i olja. Jag använde både raps- och olivolja. Olivoljan ger god smak och rapsoljan innehåller viktiga omega 3-fettsyror. Låt fräsa under lock tills grönsakerna blivit mjuka, några minuter. 4. Strö över vetemjölet och häll i tomaterna. Låt koka några minuter 5. Späd med vatten till lagom konsistens och tillsätt linserna och ärtorna. 6. Smaksätt med salt och peppar.

Servera med quinoan och persiljan. (Jag hade mycket mer persilja än vad det syns på bilden, det var väldigt gott med persilja till att jag var tvungen att ta mer. )

Kommentarer
Postat av: karro

linser, många säger det är gott men alltid när jag ska försöka mig på det så blir det inge gott :(

2009-07-30 @ 19:26:11
URL: http://creativestudio.blogg.se/
Postat av: Molly

Läst ovan? japp, jag har läst ovan :)



låter och ser jättegott ut. jag har den kokboken men har inte gjort denna rätt eller någon variant på den än, men nu kanske jag ska testa?:)



fin tallrik du serverade i. var är den köpt?

persilja är ju bra ur järnsynpunkt också :)

ha en fortsatt bra kväll och kommande helg.

2009-07-30 @ 21:13:24
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Maja

Torkade aprikoser är jättegott! Och underbart att de innehåller massor av järn oxå! :)

2009-07-30 @ 21:29:34
Postat av: Linnea

Det verkar skitgott, ska testas i helgen!

2009-07-30 @ 22:06:28
URL: http://sanslos.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback