Vem är jag?

Jag heter Emelie, är 21 år och bor i Linköping. Förra sommaren beslutade jag mig för att bli vegeterian. Jag mådde mycket bättre av den maten och kände att jag hade gjort ett bra beslut. I våras började jag så smått äta kött igen av anledningar jag nu har glömt. Nu under sommaren bor jag hos min pappa och i början åt jag det han ställde på bordet. Med andra ord kött 2-3 gånger/dag. Ganska snart reagerade min kropp väldigt starkt på det. Mina tarmar är inkapabla att bryta ner större mängder kött och så har det varit i många år. Därför beslutade jag mig för att återgå till min vegetariska kost vilken jag förljer till 99%. Jag mår återigen bra.

Efter att i flera dagar känt att jag dels av hälsoskäl, dels av moraliska skäl inte vill äta kött, ägg eller mjölkprodukter men också känt att jag inte igen orkar ta striden med familj, vänner och arbetskamrater. Särskilt inte när jag en gång gått ut med att jag äter kött igen. Inte just nu. För det handlar inte om att "komma ut" en gång, utan det måste man göra varje dag. Det finns alltid folk som vill ifrågasätta ens matvanor.

Jag äter alltså animalier vid tillfällen då alternativ inte finns och där jag snarare är jobbig än bidrar till att fler överväger att äta mer vegetariskt. För jag tror att många mycket väl kan tänka sig äta vegetariskt ibland, men att "struliga veganer" snarare kan ha motsatt effekt hos vissa.

I övrigt försöker jag äta så så mycket veganskt som möjligt. Med det menar jag inte att jag säger nej till en vegetarisk rätt för att det finns en gnutta mjölkpulver i den, men ägg och mjölkprodukter i dess rena former kommer sällan om inte aldrig in i mitt kylskåp.


Att göra lite måste vara bättre än ingenting alls, och på det här sättet gör jag så mycket som jag är beredd att göra i dagsläget. Möjligen blir jag vegeterian eller vegan på heltid i framtiden, eller så blir jag inte det. Men att gå tillbaka till att äta kött varje dag gör jag aldrig. Om inte annat för att min kropp aldrig skulle tillåta det.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej! Gillar din blogg. Jag känner igen mig i det du skriver här, jag mår också väldigt mycket bättre på en vegetariansk kost. Men ibland funkar det bara inte att man måste ha "specialkost", speciellt när man inte lagar det själv. Det kallas flexitarianism att växla mellan att vara vegan/vegetarian och köttätare och det är många som lever så. Stå på dig och tänk på att det är du som ska må bra.

Mvh Johanna

2009-07-20 @ 10:41:10
URL: http://fitmama.se
Postat av: Andrea

Hej! Kul att du är vego! Titta gärna in

http://www.facebook.com/ext/share.php?sid=111640010145&h=GR1ET&u=pKTX1

Vi är ett par ungdomar i Västerås som startat en djurrättsgrupp alldeles nyligen. Vi kommer uppdatera den här hemsidan ofta med nya recept, och bilder från saker vi hittar på. Om du har facebook, gå gärna med i gruppen! Glada Djuren heter vi :)

Ha de! / Andrea

2009-07-20 @ 13:38:42
Postat av: Linnea

Jag håller med i det du säger, det är bara löjligt att ha nån slags häxjakt på de som inte följer "läran" 100-procentigt. Själv har jag varit semivegetarian (åt fisk) i ett år, och helt vegetarian i ytterligare ett. Övergår mer och mer till det veganska, men precis som du så blir det ibland att man "fuskar."



Ska bli kul att följa bloggen!

2009-07-24 @ 23:42:06
URL: http://sanslos.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback