Välj ekologiskt åtminstone!

Som jag sagt i många tidigare inlägg så står jag för att det inte måste vara allt eller inget, att man inte måste bli vegetarian/vegan bara för att skära ner på sin köttkonsumtion.

För egen del anser jag att jag inte är berättigad att köpa kött från djur som inte har behandlats värdigt nog. Det ska åtminstone vara ekologist från en småskalig produktion eller viltkött annars är jag hellre utan. "Det är så dyrt med eco" säger många. Ja, det är dyrt. Men det är dyrt med kött över huvud taget, och väljer man att äta vegetariskt i veckorna är det oftast möjligt att välja ekologiskt kött till helgen.

Att stå och säga att det är fel att djur behandlas illa, för att samma dag välja det billigaste köttet i frysdisken på ICA är enligt mig hyckleri. Köttbönderna producerar det vi efterfrågar, och efterfrågar vi billigast möjligast till vilket pris som helst, då får vi det. Kräver vi däremot att djuren ska behandlas bra (och inte bara bättre än exempelvis Danmark) och står för det även när vi väljer mat, då kommer vi få det också.

Använd din makt som konsument! Välj eco och vego!

Kommentarer
Postat av: majja

Herrejesus, det är så sant.

Tyvärr finns det fler idioter, min kompis är hästägare och minituöst nogrann med att hästen ska ha det bästa, den bästa maten, utrustningen, veterinären osv.



När vi diskuterade djurförsök på en engelskalektion kom vi osökt in på kött och djurtransporter. Vi pratade om skillnaden mellan djurens hälsa i Sverige och utomlands, och hon berättar att hennes familj alltid äter utländskt kött, oftast ite ens kött från Europa.



När jag påpekade dels hur ofräscht det köttet är efter transporten, och hur illa det kan ha mått inann dess, så funderar hon en stund. Sen säger hon:

" Men alltså, helt ärligt, varför ska jag bry mig om hur det djuret har levt? När jag äter det är det ju dött."



Jättelogiskt.

2009-08-09 @ 14:28:21
URL: http://mijimas.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback