Ärtsoppa är faktiskt väldigt näringsrikt!

Min lunch består av ärtsoppan från igår med senap, en hårdmacka med tartex och tomat och ett glas lime-vatten.



Kalorier: 370
Protein: 22 gr
Fett: 5 gr
Mättat fett: 1.5 gr
Kolhydrader: 59 gr
Fibrer: 12 gr
C-vitamin: 23 mg
Järn: 6.2 mg

Proteinhalten är alldeles lagom, ärtorna tillsammans med brödet ger tillsammans ett fullvärdigt protein. Kalori- och fetthalten är egentligen för liten, men är man noga med att få i sig tillräckligt med bra fetter och kalorier i övrigt är det inga problem. Den låga halten mättat fett är toppen! Och trots den låga kalorihalten är det väldigt mättande.
Fiberhalten är bra, fiber behövs för att hålla tarmarna igång.
För att vara en vegetarisk rätt är järnhalten jättebra, och med hjälp av c-vitaminerna kan kroppen utnyttja detta också.

Du kan själv näringsberäkna din mat på Miljömat.se. Där får du också miljökommentarer på din mat.

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag har länge funderat på att koka egen ärtsoppa någon gång. Har ett paket ärtor står och väntar i skafferiet - får ta mig tid att göra det någon dag. Jättefin blogg föresten :) /Mia

2009-07-26 @ 14:01:44
URL: http://littlepaloma.blogg.se/
Postat av: C H R I S T I N - Foto. Webbdesign

Bra blogg! Jag är vegetarian :)



Kram

2009-07-26 @ 14:03:19
URL: http://www.christinmartinsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback