Böngryta - min standardmat

Jag tror de flesta har en standardmat som de äter ganska ofta, och tar till när fantasin tryter. Min är böngryta. Jag kallar det så eftersom jag oftast har bönor i, men det går att variera. Ta vilket du gillar bäst.

Grunden är enkel, du behöver:

Tomater:
En förpackning krossade tomater per fyra portioner ungefär, med eller utan smak (basilika, chili, vitlök...)

Protein:
Här fungerar egentligen det mesta, jag kör oftast med kidneybönor men alla sorters bönor fungerar liksom kikärtor, tofu eller quornbitar.

Grönsaker:
Antingen skär du grönsaker från grunden; paprika i olika färger, lök, champinjoner (färska eller konserverade), oliver, sparris, majs, zucchini, aubergine. Vad du nu tycker om och har hemma.
Eller så kör du på frysta grönsaker i vilken variant du nu föredrar. Sommargrönsaker, wokblandingar...

Kryddor:
Kör du med naturella tomater måste grytan smaksättas på något vis. Här går det också att variera sig i oändlighet; exempelvis örter (färska eller torkade), indiskt (curry, gurkmeja, garam masala) eller med chili och cayennepeppar för att få de smakerna. Även jordnötssmör och/eller nötter av olika slag kan med fördel användas i tomatbaserade grytor.

Olja
Använd rikligt med olja i grytan. Rapsolja har en naturell smak medan olivoljan smakar, föga förvånande, oliv.

Kolhydrater
Servera din gryta med exempelvis pasta, ris, potatis, quinoa, bulgur, cous cous eller vad du nu föredrar.

Som du märker är detta väldigt enkelt och går att variera hur mycket som helst. Jag hade detta till lunch idag, och det var riktigt smaskigt.

Kommentarer
Postat av: Maja

Enkelt kan många gånger vara godast. :)

2009-07-31 @ 21:56:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback