Jag gör hellre lite än ingenting

Man kan tycka att det är hyckleri att först göra potatismos på havremjölk, och sen äta quornfilé till som innehåller både ägg och mjölk. Men varför skulle det vara bättre att äta komjölks-potatismos till quornfilén, än att ta bort så mycket animalier ur maten som möjligt? Det går i alla fall åt mindre mängd mjölk på det här sättet vilket i förlängningen betyder att färre kor behöver stå inspärrade i mjölkfabrikerna.


Det är klart att det bästa vore om jag även skippade quornfilén, det förstår jag också. Men om jag ändå vill äta quorn, varför ska jag då dessutom konsumera ÄNNU MER mjölk och ägg?  Det räcker gott och väl med det som finns i min quornfilé.


Det etiska syftet med att vara vegan eller vegetarian borde ändå vara att färre djur ska behöva sätta livet till för vår skull. Uppnår man det syftet om man utför vad som närmast kan likna häxjakt på dem som gör lite mindre men fortfarande ganska mycket för att uppnå det syftet? Jag pratar om att veganer går på vegetarianer, vegetarianer på semi-vegetarianer om att de gör för lite och borde göra mycket mer.  På det sättet vinner man inte över fler personer på "den goda sidan". Tvärtom kan många skrämmas bort. Från veganism, vegetarianism och semi-vegetarianism. Det slutar alltså med att personen äter animalier varje dag, i tron om att det måste vara allt eller inget. Det vinner ingen på (förutom kött-, ägg- och mjölkindustriernas gubbar).


Inspirera hellre människor att göra så mycket som känns rätt för dem, att byta ut delar av maten, att äta vegetariskt på vardagarna, att äta potatismos på havremjölk till quornfilén istället för att döma personen för vad han eller hon INTE gör. På det sättet tror jag vi kan få fler att välja vegetariskt lite oftare, och hellre ibland än aldrig. Det måste inte vara allt eller inget! Och hellre lite, än ingenting!


Kommentarer
Postat av: Hälsogudinnan - din inspiration till ett hälsosamt liv!

Tusen tack för din kommentar i mitt inlägg som fick 177 kommentarer :) Nu har jag uppdaterat bloggen med 3 nya inlägg: 1.Söker efter någon som vill ha hjälp med att äta nyttigt och hälsosamt, 2. Ett sminkinlägg där jag tipsar om mina absoluta sminkfavoriter. 3.En av mina hälsosamma och nyttiga frukostar!

2009-07-30 @ 12:13:29
URL: http://halsogudinnan.blogg.se/
Postat av: Ellen

Du har så rätt!!

2009-07-30 @ 12:54:07
Postat av: Stina

Väldigt bra inlägg! jag är själv semi vegetarian och kan få väldiga påhopp av (faktist!) vanliga kött/allätare som säger t.ex. men varför äter du ägg då? det viktigatse är ju att skippa nötköttet inte bara för djuren men oxå för miljöns skull. Sen kan man ju vara väldigt noga med att bara äta ekologiska ägg, för att jag vill att hönsen ska få gå fritt, det är ju oxå en viktig sak att tänka på om man vill äta animaliska produkter.

2009-07-30 @ 13:15:35
URL: http://haglundstina.blogg.se/
Postat av: NICOLE IVARSSON

Svar: Ja kanske lite ^^

2009-07-30 @ 13:32:44
URL: http://nickoll.blogg.se/
Postat av: Karin O

haha ojja jag vilar för sällan.. men idag så.. it hurts!! aj

2009-07-30 @ 15:24:32
URL: http://Karinolofsson.se
Postat av: anna

WORD! håller helt med dig.

folk har klankat ner på mig för att jag valt att inte äta kött. det gör mig ledsen och jag vill inte göra detsamma mot någon annan. anser att det är allas eget val vad man vill äta eller inte äta.

sen kan jag ju försöka inspirera folk att äta mer vegetariskt eller veganskt utan att "pracka på" någon det. ;)

2009-07-30 @ 20:14:21
URL: http://veganshake.blogspot.com
Postat av: Linnea

Verkligen sant. Bara för man äter EN kaka äter man ju inte hela paketet och tio paket till under veckan. (för exempel) Bra skrivet.

2009-07-30 @ 22:09:18
URL: http://sanslos.wordpress.com
Postat av: Vegomamman

Du har så rätt, jag hejar på dig!

2009-07-30 @ 23:41:21
URL: http://vegofamiljen.blogspot.com
Postat av: E

VÄLDIGT BRA SKRIVET!



Hellre att man isåfall äter bara vegetariskt vissa dagar i veckan, än inte alls :)

2009-07-31 @ 14:18:23
Postat av: E

VÄLDIGT BRA SKRIVET!



Hellre att man isåfall äter bara vegetariskt vissa dagar i veckan, än inte alls :)

2009-07-31 @ 14:18:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback